Neubau des langgestreckten Kubuses. Ein großer massiver Rahmen aus Sichtbeton überspannt das gesamte Gebäude wie eine Art Tisch und überdacht dabei auch die beiden stirnseitig angeordneten Außentreppen.
Das Gebäude wird formal und funktional in drei Bereiche gegliedert. Dies ermöglicht nicht nur gute Funktionsabläufe und eine einfache Orientierung, sondern schafft gleichzeitig auch eine Zonierung vom »öffentlichen Raum« (der Halle) zum »halböffentlichen « (den Klassen-fluren). Im Mittelpunkt des Gebäudes steht die zweigeschossige Halle – sie ist Entree, Treppenraum, Infopoint, Aufenthaltsbereich und somit Ort des Austauschs für die ganze Schulgemeinde.
Von hier aus gelangt man in alle im mittleren Gebäudeteil angeordneten gemeinschaftlich genutzten Bereiche, wie die Bücherei mit PC-Arbeitsplätzen, Ruheraum, Mehrzweckraum, Musik, Kunst- / Bastelraum und die Schüler-WCs.
Die Halle führt außerdem in die nördlichen und südlichen Gebäudeflügel. Hier befinden sich die drei Klassentrakte, die Mensa und der Lehrerbereich.
Schließt man die Türen zu den Gebäudeflügeln, können alle Gemeinschaftsräume für die Kinder auch außerhalb der Schulzeiten genutzt werden. So bietet das Konzept eine hohe Flexibilität für Fremdnutzungen und zugleich eine hohe Anpassungsfähigkeit für spätere Nutzungsänderungen.
Die drei Klassentrakte bilden als »eigenes Haus« jeweils eine identifizierbare Einheit für die Grundschüler. Sie bestehen aus je vier Klassenzimmern, zwei Differenzierungsräumen (OGS-Räume) und hellen, großzügigen Fluren mit Aufenthalts- und Sitzmöglichkeiten.
New construction of the elongated cube. A large, solid frame made of exposed concrete spans the entire building like some type of a table, roofing over the two outdoor staircases on the frontside as well. The building is formally and functionally divided into three areas, not only allowing good functional processes and a simple orientation but simultaneously creating a zoning from the "public space" (the hall) to the "semi-public space" (the class corridors). The two-storey hall is the centre of the building - it is entrance, stairwell, infopoint, lounge area and thus a place of communication for the entire school community. It allows access to all the jointly used areas arranged in the central building part such as the library with PC workstations, a quiet room, a multi-purpose room, music art and handycraft room as well as the pupils' toilets. In addition, the hall allows access to the northern and southern wings of the building. The three class tracts, the refectory and the teachers' area are located here. Closing the the doors to the wings, all the common rooms for the children can be used outside the school hours as well. Thus, the concept offers high flexibility for external uses and simultaneously a high adaptability for later changes in use. As a “house of its own”, the three class tracts each form an identifiable unit for the primary school pupils, each consisting of four classrooms, two multipurpose rooms (rooms of the open all-day school OGS) and bright, spacious corridors with rest and seating areas. The facade design reflects the three-part organisation of the building to the outside. The central building part is completely included by the entrance hall which is completely glazed to the schoolyard. Also, it is clearly identified by an inserted cylindrical cube. At the rear side of the building, the facades of the building wings are smoothly, clearly and evenly structured by generous openings. ETICS-MIWO with creative surface design (broom finish). The combing plaster used generates a slight play of light and shadow on the facade. Together with the warm shade, an exciting contrast to the smooth and cool concrete surface of the roofing frame is formed. The building meets the "KFW Efficiency House 55 Standard" with options for a further technical upgrade.
Baufrösche Architekten & Stadtplanung GmbH
Stadt Bonn
Seher Carl GmbH Stuckgeschäft
Bonn
Thermische Sanierung
Life challenge 2022